Tokyo- dag 1

När vi bestämde oss för att Tokyo skulle vara den första etappen av bröllopsresan började jag genast min research om staden. Egentligen visste jag inte så mycket om Tokyo mer än att det är jäkligt stort. Ju mer jag läste på desto större tycktes det bli. Det svåraste var nästan att bestämma i vilken del av Tokyo vi ville bo.
Vi ville ju gärna ha nära till restauranger, shopping och sevärdheter men inte bo mitt på värsta partygatan.

Valet föll till sist på Shinjuku som visserligen klassas som Party-distriktet, men hotellet såg najs ut och låg inte på största gatan. Det finns många hotell i området och boende i Tokyo är DYRT. Eller så har jag dyr hotellsmak, vad vet jag, men så är det desto billigare med allt annat. Hotell fanns det i alla fall gott om och det fanns stora lyxhotell, mindre vandrarhem, standard-rum och Godzilla-tema-hotell. Något för alla alltså.

Vi landade på Haneda International Airport vilket är ganska nära stan. Så vi valde att ta taxi eftersom det var sent på kvällen och vi var trötta och hade mycket bagage. Minns inte riktigt vad taxin till hotellet kostade men jag har för mig att det landade runt en femhundring (SEK).
Själva hotellet, Shinjuku Granbell Hotel, var stort men med supersmå rum. Nästan som båthytter. De har såklart större rum än det vi hade men smakar det så kostar det defenitivt.

Det här är i princip rummet. Det fanns ett badrum också som var precis tillräckligt stort för badkar/dusch, handfat och toalett. Dåligt med plats för shoppingpåsar men vi hade å andra sidan inte så mycket utrymme till övers i väskorna heller ;)

Vi kom alltså fram till hotellet sent på kvällen och gick och la oss mer eller mindre direkt. Jetlagen var tung de kommande dagarna men vi klarade oss ändå. Dagen efter bestämde vi oss för att ta oss till en stor park som ligger i Shinjuku som var helt fantastisk. Det kostar 200 Yen, ungefär 15 SEK per vuxen att gå in i Shinjuku Gyoen National Garden och man betalar i en kassa vid ingången.
Det var extremt varmt och fuktigt i Tokyo när vi var där med över 30 grader och gassande sol. Inne i parken fanns något litet café med märkliga japanska fika-saker och såklart vending machines. Det fanns också ett par tehus men de var stängde just denna dag.

När det kom till maten i Tokyo så fanns det såklart oändliga möjligheter. Jag och min make har dock en tradition. I varje nytt land vi besöker ska vi besöka McDonalds, och testa på de lokala specialiteterna, om det finns möjlighet. Så till lunch gick vi till första McDonalds vi hittade och jösses vad mycket roliga grejer de hade på sin meny! Av den anledningen åt vi donken till lunch varje dag. Haha! Faktiskt så var den japanska McDonalds den bästa i världen, som jag testat hittills, förutom svenska. Fantastiskt bra!
Trots att engelskan inte var så utbredd bland invånarna var det lätt att göra sig förstådd. Många restauranger har en engels meny och resten klarar man av med gester.

Både jag och Marcus älskar sushi så det var lite av en no brainer när vi skulle besämma middag. Ett snabbt sök på Tripadvisor visade att en av de högst rankade sushi-restaurangerna i Shinjuku låg bara något kvarter från vårt hotell. Det går inte att boka bord på Tsukiji Kiyomura Sushi-Zanmai och det är ofta fullsmockat så man kan få vänta en stund. Har man tur, som vi hade, får man sitta vid baren. Då beställer man direkt från sushi-kockarna och får dessutom kika på när den görs. De har en meny på engelska men kockarna pratar inte engelska själva. Det gäller mest att peka på det man vill ha på menyn och hålla upp antal fingrar för hur många bitar man vill ha.
Sushin är billig och som ni ser på bilden nedan kostar det mellan 100-500 yen (7-35 kr) och det är ofta för två bitar, inte en.
Vid varje plats finns en skål, pinnar, en sojaflaska och en burk med inlagd ingefära. Det finns också ofta en liten kran med hett vatten och en burk med grönt tepulver, så att man kan göra sitt egna te på sin plats.

Efter middagen tog vi en sväng i området, köpte crepes till efterrätt och bara tog in alla intryck. En hel gata hade igångar med draperier för och innanför dem fanns bilder på.. eh.. oanständiga kvinnor, men cencurerat såklart, det man kunde se från gatan. Jag förstod aldrig riktigt vad som fanns där inne, men jag misstänker att det var några slags porrklubbar eller liknande. Märkligt ändå! Kändes inte som karaoke i alla fall..

Läs mer om resan till Tokyo HÄR!